14 de juliol, 2010

Què faig si...?

En una botiga, bar, restaurant, supermercat o en d’altres llocs d’atenció al client de qualsevol empresa, la persona que m’atén i a qui m’adreço en català em demana que canviï d’idioma o em deixa clar que no m’entén. Què haig de fer?

RESPOSTA:
En aquest cas ningú ens pot exigir que canviem d’idioma. La legislació diu clarament que: “Les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis que desenvolupen llur activitat a Catalunya han d’estar en condicions de poder atendre els consumidors i consumidores quan s’expressin en qualsevol de les llengües oficials
a Catalunya.” (Article 32.1 de la Llei 1/1998 de 7 de gener, de política lingüística). Per tant,
no canviarem d’idioma.

En tot cas, podem demanar que ens atengui algú altre que sàpiga català i, si no és possible,
o això implica temps d’espera o altres dificultats, podem fer una queixa a l’empresa,
dir-los clarament el reglament que incompleixen i demanar el full de reclamacions;
o, si més no, fer la reclamació posteriorment a l’Agència Catalana del Consum, a l’Oficina
de Garanties Lingüístiques o mitjançant alguna altra entitat intermediària.
Cal reconèixer, tanmateix, que les denúncies per incompliment d’atenció oral al client són
difícils de demostrar. En cap cas entrarem en discussions filosòfiques, ideològiques o de
coneixement o no d’una llengua o altra, simplement hi ha uns dèficits d’atenció al
client i d’acompliment de la Llei.



-----------------
Fragment extret de la guia "Què faig si...?" editada per Plataforma per la Llengua.
Pots trobar més situacions clicant aquí